Stress – Har jeg stress? Og hvordan forebygger jeg stress


   Stress er stadig et tabubelagt emne, på trods af at størstedelen af den danske befolkning oplever stress eller går ned med stress. I dag er det vel nærmest mere normalt at have været gået ned med stress end ikke at have været gået ned med stress.

–      
Noget der er kendetegnende for dem der har stress, er at det er ret svært for dem og sige fra, så tit og ofte gør stressramte, ting som de ikke har overskud til, men som de føler de er nødsaget til at gøre.

–      
Det kan være svært at sætte sig ind i hvordan det er at have stress, hvis ikke du selv har prøvet det. Mit råd til dig er, at du ikke må presse en der er gået ned med stress, det kan hurtigt opleves som et overgreb og give en anden reaktion end den du forventer.

–      
Når vi er stressede, producerer vi adrenalin og kortisol. Og kortisolen trigger et center i hjernen, der gør, at vi får flere og flere negative tanker. Stressede oplever oftest tingene som værende negative, selvom der ikke er noget negativladet i det der bliver sagt eller gjort.

–      
Man kan definere stress som en belastningstilstand, som både kan være fysisk og psykisk. Belastningstilstanden opstår, når ydre og indre krav overstiger de ressourcer, den enkelte har – eller oplever, at han eller hun har. 

–      
Hvis du går ned med stress, kan du sammenligne det med at brække et ben. Når du brækker et ben, skal du have benet sat på plads og have gips på indtil benet er helet igen. Når benet er helet, skal gipsen af og genoptræningen kan gå i gang stille og roligt, så benet ikke bliver belastet, da genoptræningen så vil tage længere tid. Det samme gælder for folk der er stressramte.
#www.hhhcoach.dk #stress #coach

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *