Hvad er kommunikation? Og hvordan kommunikere man, som leder?

  • Hvor tydelig er du i din kommunikation og får du givet dit budskab viderebragt, så andre også forstår, hvad det er, du vil.
  • Hvis du føler at den besked du giver til andre, bliver ved med at give et andet resultatet end det der er forventet, er det et tegn på, din kommunikation ikke er tydelig nok. Da vi mennesker er meget forskellige i vores opfattelse af de budskaber, der bliver givet os fra andre, vil det blive opfattet på utrolig mange forskellige måder.
  • Typisk drejer det sig om, vi giver en besked videre til et andet menneske, på den måde som vi selv opfatter den, og glemmer at tænke på hvordan modtageren af beskeden vil opfatte det. Så hvis ikke du føler, at du får de resultater, som du forventer, skal du måske overveje at give beskeden igen – og denne gang på en anden måde. Det kan til tider være en god idé at bruge lidt mere tid på at forklare, hvad det er, du gerne vil have ud af den besked, du giver videre.
  • Der er den verbale og non-verbale kommunikation, hvor af dit kropssprog fylder 55% og det du siger, kun fylder 38%, så derfor er det utrolig vigtigt at de to ting stemmer overens, så du fremstår troværdig.
  • I denne her tid hvor den meste kommunikation foregår på skrift, enten via sms eller e-mail, er der en stor sandsynlighed for at det der bliver skrevet, også bliver opfattet på forskellige måder og sjældent på den måde, som afsenderen gerne vil have. Derfor er det endnu mere vigtigt, at du overvejer hvilke ord du vil bruge når du skal afgive en besked på skrift.
  • HUSK, der er ingen, der er tankelæser.

#www.hhhcoach.dk #kommunikation #coach

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *